پژوهشی در نمادهای سیاسی و مذهبی سکههای سلسله نخست شاهان محلی فارس
نویسنده
چکیده مقاله:
مطالعۀ تاریخ ایران در دوران بعد از اسکندر، دورانی که تحت عنوان « هلنیسم» یاد میشود، فاقد منابع دست اول مکتوب است، از این رو برای بازسازی تاریخ حکومتهای محلی این دوره، بهخصوص فارس، از منابع قابل دسترس محلی استفاده میشود؛ بدون شک مفیدترین و قابل استنادترین منابع محلی این دوره سکههای ضرب شده از سوی شاهان محلی فارس است که نشان میدهد ایالت فارس برای مدتی از استقلال داخلی برخوردار و والیان آن از حکام محلی منطقه بودند.این پژوهش محدوده زمانی220 تا 140ق.م را، با نگرشی بر سکههای گروه نخست از شاهان فارس معروف به فرترکه (Frataraka)، در برمیگیرد. مقاله پیشرو به صورت میدانی و کتابخانهای انجام گرفته و از سکههای شاهان فارس در موزههای بانک سپه، ایران باستان و تماشاگه پول جمعآوری شده و مورد بررسی قرار گرفته است. ناگفته پیدا است این سکهها در برگیرنده نمادهای سیاسی و مذهبی خاصی بوده که ریشه در گذشته والای خود دارد. نمادهای به کار رفته در سکههای فرترکه در قالب نوشتهها و اشکال مختلفی مانند درفش یا بیرق فرترکه، نیایشگر، کعبه زرتشت و... نمایان میشوند. در پس این نمادها و نشانهها، ایدئولوژی حکومت شاهان فارس بر جامعه و اجرای اهداف سیاسی آنها نهان است. هدف از این پژوهش، بررسی این نمادها با روش توصیفی- تحلیلی، از نظر مفاهیم و ارتباط آن با ایدئولوژی شاهان فارس برای رسیدن به اهداف سیاسی و مذهبیشان است.
منابع مشابه
پژوهشی در نمادهای سیاسی و مذهبی سکه های سلسله نخست شاهان محلی فارس
مطالعۀ تاریخ ایران در دوران بعد از اسکندر، دورانی که تحت عنوان « هلنیسم» یاد می شود، فاقد منابع دست اول مکتوب است، از این رو برای بازسازی تاریخ حکومت های محلی این دوره بخصوص پارس از منابع قابل دسترس محلی استفاده می شود؛ بدون شک مفیدترین و قابل استنادترین منابع محلی این دوره سکه های ضرب شده از سوی شاهان محلی فارس است که نشان می دهد ایالت فارس برای مدتی از استقلال داخلی برخوردار و والیان آن از حک...
متن کاملجایگاه خراسان در سیاست مذهبی شاهان صفوی
مذهب تشیع به وسیله شاه اسماعیل اول در سال 907 هجری به عنوان تنها مذهب رسمی کشور اعلام گردید و رسمیت یافت. شاه صفوی در اجرای سیاست مذهبیاش به تندرویهای بیهوده و تعصبات بیجای مذهبی زیادی دست زد که پیامدهای منفی بلندمدت و کوتاهمدت زیادی در ایران و به ویژه در خراسان که همجوار مرزهای دولت سنیمذهب ماوراءالنهر بود، گردید. دولت شیبانی به وسیله شیبک خان ازبک تقریباً همزمان با دولت صفوی تشکیل شده بو...
متن کاملاوضاع سیاسی و مذهبی قم در دو قرن نخست هجری
شهر باستانی قم و ناحیت آن از نواحی قدیمی ایالت ماد یا جبال بوده است ،قم از پر سابقه ترین مراکز شیعه نشین در ایران است، این منطقه در نیمه دوم قرن اول هجری، پذیرای مسلمانان عرب با گرایش شیعی شد و به یکی از قطب های علمی تشیع در عالم اسلامی تبدیل گردید. با ظهور اسلام و هجرت اعراب اشعری به قم، این شهر رنگ و بوی یک شهر شیعی را به خود گرفت،ورود اشعریان به منطقه قم حائز اهمیت بسیاری بود، اشعریان در تر...
15 صفحه اولمناسبات سیاسی شاهان صفوی با گرجی ها
سلسلههای پادشاهی ایران از گذشتههای دور با گرجیها مناسبات ویژهای داشتهاند. جایگاه سرزمین گرجیها، این مردم را در مرکز توجه دو قدرت بزرگ جهان باستان؛ شاهنشاهی ایران و امپراتوری روم قرار داده بود. پس از سرنگونی شاهنشاهی ساسانی و تشکیل حکومت اسلامی، رقابت ایران با روم برسر گرجستان به پایان رسید. پادشاهان صفوی، برای به دست آوردن غنایم و به ویژه زنان و دختران و پسران (غلامان و کنیزان ) گرجی ...
متن کاملجایگاه خراسان در سیاست مذهبی شاهان صفوی
مذهب تشیع به وسیله شاه اسماعیل اول در سال 907 هجری به عنوان تنها مذهب رسمی کشور اعلام گردید و رسمیت یافت. شاه صفوی در اجرای سیاست مذهبیاش به تندرویهای بیهوده و تعصبات بیجای مذهبی زیادی دست زد که پیامدهای منفی بلندمدت و کوتاهمدت زیادی در ایران و به ویژه در خراسان که همجوار مرزهای دولت سنیمذهب ماوراءالنهر بود، گردید. دولت شیبانی به وسیله شیبک خان ازبک تقریباً همزمان با دولت صفوی تشکیل شده بو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره شماره دوم-پیاپی 8-بهار و تابستان 95
صفحات 121- 134
تاریخ انتشار 2016-08-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023